Wednesday, July 26, 2017
You are here:  Ultralentäminen   Login
 
 



 


Lentäminen ultrakevyellä lentokoneella on elämys, johon on helppo jäädä koukkuun.

Nykyaikainen ultrakevyt lentokone on tyypillisesti kaksipaikkainen nelitahtisella ilmailukäyttöön tehdyllä moottorilla varustettu täysiverinen lentokone.

Ultralentäminen eroaa varsinaisista moottorikoneista (esim.Cessna) monessa suhteessa. Ultrakoneiden enimmäispaino on rajoitettu 450 kiloon (472,5 kg, jos koneessa on pelastusvarjo) mikä pitää sisällään mm. lentäjät ja polttoaineen. Esim. kahden 80 kiloisen lentäjän lisäksi ei "matkatavaroita" juurikaan voi ottaa. Lentäminen tapahtuu VFR- eli näkölento-olosuhteissa (pimeässä tai pilvessä ei saa lentää). Harrastuslentämisessä tämä riittää useimmille mainiosti. Ultrakoneiden suoristuskyky on parantunut koko ajan ja lentonopeudet ovat jo isompien moottorikoneiden luokkaa (200km/h). Vesilentäminen ja suksilentäminen on ultrakoneilla myös mahdollista ja mm. vesilentokoneen hankkiminen onkin monen mökkiläisen lentämistä harrastavan ultralaisen haaveena. Lentäminen ultrilla on huomattavasti halvempaa (kurssi, lentokoneet, vuokrahinnat, huoltaminen) ja koneet ovat nykyaikaisia. Mm. huollot voi pääsääntöisesti tehdä itse ja polttoaineeksi käy huoltoasemalta saatava bensiini.

Lentoharrastus aloitetaan lentämällä peruskurssi, jolloin opettajan kanssa opitaan hallitsemaan lentokoneen ja lentämään sääntöjen mukaan. Radioliikenne on määrämuotoista ja sitä harjoitellaan niin maassa kuin koululentojen aikana. Ensimmäinen yksinlento on aina mieleenpainuva kokemus. Kurssin lopussa lennetään opettajan valvonnassa yksin opettajan antamia tehtäviä, joihin kuuluu mm käynti valvotulla lentokentällä (esim Turussa).

Kurssin jälkeen lennetään tarkastuslento (= lentokoe) tarkastuslentäjän kanssa. Hyväksytysti suoritetun tarkastuslennon jälkeen pääsee hakemaan lupakirjaa. Lupakirjan haltijana on sitten valmis aloittamaan itsenäisen toiminnan lentäjänä. Tyypillinen kurssin suoritusaika vaihtelee neljästä kuukaudesta vuoteen.

Kokemusta kerätään ensin lentämällä yksin. Matkustajan kuljettamiseen vaaditaan vähintään 35h lentokokemus, josta vähintään 15h koneen päällikönä. Kokemuksen kartuttua on mahdollista suorittaa matkustajankuljetusoikeus lentämällä lentokoe tarkastuslentäjän kanssa.

Mielenkiintoista on myös tutustua muihin ilmailijoihin lentämällä kotikentältä muille kentille. Matkan taittaminen on joutuisaa; Malmilta Turkuun lentää tunnissa, Jyväskylään noin 1h 30 min. Ultralla on mahdollista käyttää myös pieniä ruohopintaisia lentokenttiä, joille ei painavammilla lentokoneilla ole asiaa. Pitkätkin matkat ovat mahdollisia. Kerhon koneilla lennettiin kesällä 2008 Itämeri ympäri sekä käytiin Ivaloa ja Enontekiötä myöten pohjoisessa. Kerhon koneilla on käyty paitsi Suomessa myös Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Saksassa ja Puolassa.

MILKin koneet on varustettu lentämistä helpottavin ja turvallisuutta lisäävin varustein. Radioiden lisäksi kaikissa koneissamme on värinäytöllä varustettu GPS-suunnistuslaitteisto, lennonjohdon tutkajärjestelmässä sijainnin ja korkeuden näyttävä transponderi sekä hätätilanteiden varalta rakettimoottorilla toimiva pelastusvarjo, jonka varassa koko kone ja miehistö tulevat tarvittaessa maahan.

Koneet huolletaan valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti oman huolto-organisaation toimesta. Eri laitteille on määritelty myös käyntijaksot, jonka jälkeen laitteet vaihdetaan uusiin tai perushuolletaan. Koneiden kuntoa valvotaan myös säännöllisin katsastuksin.

Lentäjäjältä vaaditaan normaalia terveydentilaa, vaatimukset ovat samaa luokkaa kuin ajokorttia myönnettäessä. Normaalit silmälasit eivät ole esteenä lentoharrastuksen aloittamiselle. Lupakirjan myöntämisen alaikäraja on 17 vuotta - yläikärajaa ei ole.

Lentämisen kustannus koostuu lupakirjan hankinnan jälkeen lähinnä koneiden käyttömaksuista (kerhon kaluston hinnasto). Koneen käyttömaksu lasketaan lentoajasta, eli esim matkalennoilla vain todellisesta matka-ajasta. Koneen käyttökorvaus kattaa myös polttoaineen, laskeutumismaksut yms.

Lentoharrastus on myös sosiaalista toimintaa. Opettajat ja muut kurssilaiset tulevat tutuiksi jo heti aloitettaessa. Muita ilmailijoita ja kerholaisia tavataan lentokentillä, kerhotalolla Malmilla sekä Hyvinkään hallilla. Järjestämme myös säännöllisesti kerhopäiviä, jolloin pääsee jakamaan kokemuksia muiden kanssa (n.s. kuppilatiimaa) sekä lentämään kertauslentoja opettajien kanssa tai harjoituslentoja itsenäisesti.
Toimimme myös hyvässä yhteistyössä muiden Malmilla ja Hyvinkäällä toimivien harrastepohjaisten ilmalukerhojen kanssa. Olemme mukana mm. vuotuisessa leikkimielisessä matkalentokisassa. Voitimme kisan vuonna 2008, 2010 ja 2012
Copyright (c) 2017 Mäntsälän Ilmailukerho