Vuosi 2020 on isojen muutosten vuosi myös MILKissä

Alkava vuosi merkitsee pääkaupunkiseudun yleisilmailulle isoja muutoksia. Lentotoiminta perinteikkäällä Helsinki-Malmin lentokentällä näyttää loppuvan vuoden 2019 lopussa Helsingin kaupungin ollessa haluton jatkamaan Malmin lentokenttäalueen vuokraamista lentotoimintaan. Varmaa on, että tätä Suomen ilmailuhistorian käsittämättömintä lopputulosta taivastellaan vielä vuosien ajan.

Hyvään ilmailutapaan kuuluu varautua myös odottamattomaan. Mäntsälän ilmailukerholla on ollut jo hyvän aikaa muutamia vaihtoehtoisia toimintasuunnitelmia oman toimintansa jatkamisen varmistamiseksi. Yksi näistä on nyt toteutumassa.

 

MILKin vuosi 2020 alkaa Nummelassa

MILK on päättänyt siirtää koulutus- ja lentotoimintansa Nummelan lentopaikalle vuoden 2020 alusta lukien. Kerholla on Nummelassa toimintaan hyvin soveltuvat hallipaikat lentokalustolle. Kerhorakennus on jo siirretty Nummelaan.

Muutto Nummelaan ei ole MILKin historiassa mitenkään ainutkertainen tapahtuma. Toimintapaikka on vaihtunut muutaman kerran aikaisemminkin. Nimensä mukaisesti Mäntsälästä lähtöisin oleva ilmailukerho siirsi toimintansa ensin Hyvinkäälle ja lopulta Malmille vuonna 2005, kun toiminnan painopiste oli käytännössä siirtynyt sinne jo vähän aikaisemmin. MILK on toiminut Malmilla ja Hyvinkäällä tähän saakka.

MILK arvioi, että Nummelaan muutto tuo uusia mahdollisuuksia toiminnan kehittämiseen ja laajentamiseen. Nummelan lentopaikkaa kehitetään aktiivisesti ja Nummelan kaupunki suhtautuu yleisilmailutoimintaan myönteisesti. Juuri uuden päällysteen saaneet kiito- ja rullaustiet, uunituore ATIS-järjestelmä (ATIS=automaattinen säähavaintojärjestelmä) ja rakenteilla olevat konehallit luovat hyvät edellytykset lentotoimintaan Nummelassa. MILKin kerhotalo sijoittuu lähelle sitä hallia, johon kerhon koneetkin tulevat. Tämä on selvä parannus nykyiseen.

Kerhotalon ensimmäistä osaa nostetaan kuljetukseen Malmilla Ensimmäinen puolikas kerhotalosta uudella paikallaan Nummelassa

 

Vuoden 2020 lupakirjakurssi Malmilla ja Nummelassa

Tammikuussa 2020 alkava ultrakevytlentäjän lupakirjakurssi toteutetaan kahdessa paikassa. Luokkaopetuksena järjestettävä teoriakoulutus tapahtuu Suomen Ilmailuliiton rakennuksessa Malmilla. Varsinainen lento-opetus toteutetaan Nummelassa.

 

Kerhon uusi hallitus aloittaa toimintansa

Marraskuussa 2019 pidetty sääntömääräinen syyskokous valitsi kerholle uuden hallituksen vuoden 2020 alusta lukien. Uuden hallituksen kokoonpano on:

Puheenjohtaja (2v) Jorma Sucksdorff

hallituksen jäsenet

  • Seppo Sirviö (valittiin uudelle 2v kaudelle),
  • Tommi Saaristo (2v, uusi hallituksen jäsen)
  • Ralf Liljestrand (1v kautta jäljellä) ja
  • Merja Virta (1v, valittiin jatkamaan omasta pyynnöstään eronneen Pasi Ilolan tilalle)

Vuoden 2019 lopussa toimintakautensa päättävässä hallituksessa puheenjohtajana toimii Teppo Miettinen, joka jatkaa päälennonopettajan roolissa. Teppo on luotsannut MILKin hallitusta hyvällä lempeällä otteella kahden vuoden ajan ja vienyt läpi merkittäviä, tulevaisuuteen vaikuttavia päätöksiä. Isot kiitokset Tepolle merkittävästä työstä kerhon hyväksi. Pasi Ilola jatkaa hänkin kerhon muissa vastuutehtävissä lentokaluston huollon parissa.

Puheenjohtajaksi valittu Jorma “Jokke” “Suksi” Sucksdorff on yksi Suomen yleisilmailun merkittävimpiä vaikuttajia. Hän on toiminut MILKin puheenjohtajana aikaisemminkin. Tommi Saaristo tuo uutena jäsenenä uusia, tervetulleita ajatuksia kerhon kehittämiseksi. Ralf Liljestrand otti vastuulleen ensimmäisenä hallitusvuotenaan yhden isoimmista tehtävistä: MILKin kerhotalon siirron Nummelaan. Yllättävän monta käännettä kokenut hanke on nyt toteutettu lupineen kaikkineen ja ihan aikataulussakin vielä. Merja Virta on hallitustyöskentelyn osalta kaikkein kokenein jäsen, vaikka päätymässä oleva kausi on Merjan ensimmäinen hallituksen varsinaisena jäsenenä. Sitä ennen Merja oli toiminut hallituksen sihteerinä niin kauan kuin voi muistaa. Seppo Sirviö on vastannut hallituksen jäsenenä kerhon tiedotustoiminnasta. Hän mm. toteutti yhteistyössä päälennonopettaja Armin Zügerin kanssa kerhon uudet web-sivut; ne joita juuri nyt luet.

MILKin uuden hallituksen tärkein tehtävä on saada kerhon toiminta pyörimään uudella lentopaikalla Nummelassa. Uusi hallitus tarttuu tähän tehtävään innolla.

 

Lentokalusto uusiutumassa

EASAn (Euroopan ilmailutoimintaa säätelevä elin) muutti vuonna 2018 ultrakevytlentokoneiden maksimilentoonlähtöpainorajaa 600 kiloon. Ultrailmailijoille tämä muutos on enemmän kuin tervetullut. Nykyiset kansalliset painorajat ovat monilta osin hallinnollisia, mutta niiden vaikutus kevytilmailuun on merkittävä. Painorajat vaikuttavat siihen millaisia matkoja ultrakevytkoneilla voi kaksi päällä lentää. Muutoksen soveltaminen kansalliseen lainsäädäntöön on vielä kesken ja näyttää siltä, että vielä vuoden 2020 lentokaudella ei Suomessa päästä lentämään uusien painorajojen mukaisilla lentokoneilla.

MILK aloittaa kuitenkin mahdollisten konevaihtoehtojen kartoittamisen jo alkavan vuoden aikana, jotta hankintapäätökset tulevista, uusien määräysten mukaisista koneista voitaisiin tehdä viiveettä sitten, kun se on mahdollista.



Intra