USEIN KYSYTTYÄ

Kerhossa kiinnostus matkalentämiseen on kasvanut koko ajan. Kesäisin koneillamme on vierailtu lähes kaikilla Suomen lentokentillä Lappia myöten. Lento vaikkapa Rovaniemelle lento kestää noin neljä tuntia. Koneillamme on käyty Suomen lisäksi Virossa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Saksassa, Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa ja Sveitsissä.

Yksin lentäessä tankki täynnä ultran toiminta-aika on yli viisi tuntia ja lentomatkakin yli 900 km tuulista riippuen. Kahdestaan lennettäessä toimintasäde on luonnollisesti lyhyempi, koska polttoainetta harvoin voi ottaa täyttä tankkia.

Ultrailmailu on yllättävän edullinen harrastus ja sen vuoksi ultrailmailun suosio kasvaa koko ajan.

Lentolupakirjan koulutuskulut ovat noin 5.500 – 6.500 eur kaikkine kuluineen (kurssit, lääkärintarkastus, materiaaleja). MILKin koneilla lennettäessä harrastelentotunti maksaa 105-125 euroa tunti. Lennon hinta koostuu toteutuneesta lentoajasta lentoonlähdöstä laskeutumiseen ja sisältää polttoaineen, vakuutukset, huollot ja laskeutumismaksut Suomen valvotuille kentille  (paitsi Helsinki-Vantaa).

Tunnin reissuilla kerran kuussa pitää jo lentotuntumaa mukavasti yllä.

Ei ole. Jo ensimmäisellä lentotunnilla osaa ohjata konetta ilmassa. Laskeutuminen on vaikeampaa ja sitä harjoitellaan kurssilla paljon. Kurssilla tehdään parisen sataa laskua ja muutaman kymmenen laskun jälkeen alkaa jo hahmottaa perusasiat.

Radioliikenne voi aluksi tuntua vaikealta, mutta senkin oppii kurssin aikana.

Kerhon koneissa on nelitahtiset 80 hevosvoiman ilmailukäyttöön tehdyt Rotax-moottorit. Polttoaineeksi käy tavallinen 98E autobensa ja sitä kuluu 12 -15 litraa tunnissa. Matkalentonopeus on 160-200 km tunnissa, joten kulutus litraa / km on pienen henkilöauton luokkaa.

Kaikkeen toimintaan liittyy jonkin verran riskejä. Kun noudattaa kurssilla opetettuja sääntöjä ja toimintatapoja, ultralentäminen on turvallista. Koneet ovat luotettavia ja poikkeustilanteita harjoitellaan kurssin aikana. Tärkeää on säännöllinen lentäminen. Erittäin tärkeää on tuntea omat rajansa ja lentää niiden mukaan.

Tyypillinen lentokoulutusaika on noin vuosi. Juuri lupakirjan saaneen lentäjän pitää tyypillisesti lentää vähintään 10 tuntia itse ennen kuin hän voi suorittaa tarkastuslennon matkustajankuljetusoikeuden saamiseksi.

Minimivaatimus matkustajan kuljetusoikeuden saamiseksi on 35h lentokokemus, josta vähintään 15h päällikkönä. Lupakirjan saamisen jälkeen seuraava mahtava kokemus onkin kavereiden kyyditseminen taivaalla.

Uudet ultrakevyet lentokoneet maksavat 70t eurosta ylöspäin, mutta käytettyjä hyviä saa jo reilulla 30 tuhannella. Ultralentäminen kannattaa aloittaa liittymällä MILKiin. Meiltä voit vuokrata huolletun ja hyvin pidetyn koneen aina halutessasi. Oman koneen hankintaa kannattaa harkita sitten kun lennät vuosittain hyvin paljon.

Suomi on lentämisen suhteen vapaa maa ja kiellettyjä alueita on vähän. Rajoituksia aiheuttavat lähinnä puolustusvoimien ampuma-alueet, muutamat meluvaimennusalueet ja pääkaupunkiseudulla silloin tällöin jotkut merkittävät tapahtumat kuten valtiovierailut. Suomessa on paljon ns. valvomatonta ilmatilaa, jossa voi lentää vapaasti muu lentoliikenne huomioiden.

Valvotussakin ilmatilassa voi lentää. Silloin lentämiseen tarvitaan etukäteen laadittu lentosuunnitelma ja lentäminen tapahtuu lennonjohdon antamien ohjeiden mukaisesti. Lennonjohto porrastaa liikennettä isompien lentokenttien lähistöllä ja ylemmässä ilmatilassa. Reittiliikennekentille (esim. Turku ja Tampere) lennetään jo lupakirjakurssin aikana, joten toiminta lennonjohdon kanssa tulee tutuksi jo koululennoilla.

Yksinkertaistetusti sanottuna UP-lupakirjan oikeuksia saa käyttää, kun lääketieteellinen lupakirja on voimassa ja viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset täyttyvät. Jos ajattelet niin, että lennät keskimäärin joka kuukausi vähintään yhden puolen tunnin lennon, lupakirjasi oikeudet pysyvät juuri ja juuri voimassa. Välistä jääneet lentokerrat pitää silloin ottaa kiinni seuraavilla lennoilla. Lisäksi kerran kahdessa vuodessa tulee lentää kertauskoululento lennonopettajan kanssa. Ilmailumääräykset ovat vähän tätä monimutkaisemmat, mutta noin laskien lupakirja pysyy voimassa. Tietysti enemmän kannattaa lentää, sillä puoli tuntia kuukaudessa on aika vähän taitojen ylläpitämiseksi.