ULTRAILMAILU HARRASTUKSENA

Hauska tapa harrastaa ilmailua

Lentäminen ultrakevyellä lentokoneella on elämys, johon on helppo jäädä koukkuun. Varsinkin kauniina kesäiltana Suomen hienot maisemat ja vesistöt tekevät ilmasta katsottuna lähtemättömän vaikutuksen.

Täysiverinen kevyt lentokone

Nykyaikainen ultrakevyt lentokone on tyypillisesti kaksipaikkainen, nelitahtisella ilmailukäyttöön tehdyllä moottorilla varustettu täysiverinen lentokone.

Ultrakevyt lentokone kuitenkin eroaa varsinaisista moottorikoneista (esim. Cessna) monessa suhteessa. Tärkein ero on koneen paino. Ultrakoneiden korkein sallittu lentoonlähtöpaino on rajoitettu 450 kiloon (472,5 kg, jos koneessa on pelastusvarjo), mikä pitää sisällään koneen itsensä lisäksi mm. lentäjät ja polttoaineen. Kahden 80-kiloisen lentäjän lisäksi ei ”matkatavaroita” juurikaan voi ottaa.

Ultralla lennetään VFR- eli näkölento-olosuhteissa päivällä. Yöllä tai tai pilvessä ultralla ei saa lentää. Aktiiviseenkin harrastuslentämiseen tämä riittää useimmille mainiosti varsinkin, kun kesällä päivät ovat pitkiä ja valoa riittää. Silloin voi lentää vaikka linnunlaulusta pitkälle iltaan.

Ultrakoneiden suoristuskyky on parantunut koko ajan ja lentonopeudet ovat jo isompien moottorikoneiden luokkaa (200km/h).

Vesi- ja suksilentäminen on ultrakoneilla myös mahdollista. Vesilentokoneen hankkiminen onkin monen lentämistä harrastavan mökkiläisen haaveena. Lentäminen ultralla on huomattavasti halvempaa (kurssi, lentokoneet, vuokrahinnat, huoltaminen) kuin tyyppihyväksytyillä lentokoneella ja koneet ovat nykyaikaisia. Mm. huollot voi pääsääntöisesti tehdä itse ja polttoaineeksi käy huoltoasemalta saatava autobensiini.

Kurssilla harrastuksen alkuun

Lentoharrastus aloitetaan lentämällä peruskurssi, jolla opettajan kanssa opitaan hallitsemaan lentokone ja lentämään sääntöjen mukaan. Radioliikenne on määrämuotoista ja sitä harjoitellaan niin maassa kuin koululentojen aikana. Ensimmäinen yksinlento on aina mieleenpainuva kokemus. Kurssin lopussa lennetään opettajan valvonnassa yksin opettajan antamia tehtäviä, joihin kuuluu mm. käynti valvotulla lentokentällä (esim Turussa).

Kurssin päätteeksi lennetään lentokoe tarkastuslentäjän kanssa. Hyväksytysti suoritetun lentokokeen jälkeen pääsee hakemaan lupakirjaa. Tyypillinen kurssin suoritusaika vaihtelee neljästä kuukaudesta vuoteen.

UP-lupakirjan myöntämisen alaikäraja on 17 vuotta – yläikärajaa ei ole. UP-koulutuksen voi aloittaa jo 16-vuotiaana.

UP-lupakirjahaltijan ensiaskeleet

Kokemusta kerätään ensin lentämällä yksin. Uunituoreen UP-lupakirjan haltijan on useimmiten lennettävä noin 10 tuntia yksin ennen kuin kokemusta on riittävästi matkustajan kuljettamista varten. Kun kokemusta on tarpeeksi, matkustajankuljetusoikeus saadaan lentämällä lentokoe tarkastuslentäjän kanssa.

Mielenkiintoista on myös tutustua muihin ilmailijoihin lentämällä kotikentältä muille kentille. Matkan taittaminen on joutuisaa; Malmilta Turkuun lentää tunnissa, Jyväskylään noin 1h 30 min. Ultralla on mahdollista käyttää myös pieniä ruohopintaisia lentokenttiä, joille ei painavammilla lentokoneilla ole asiaa. Pitkätkin matkat ovat mahdollisia. Kerhon koneilla lennettiin kesällä 2008 Itämeri ympäri sekä käytiin Ivaloa ja Enontekiötä myöten pohjoisessa. Kerhon koneilla on käyty Suomen eri lentopaikkojen lisäksi Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Saksassa, Puolassa ja jopa Sveitsissä.

Antoisa ja edullinen harrastus

Lentämisen kustannus koostuu lupakirjan hankinnan jälkeen lähinnä koneiden käyttömaksuista (kts. kerhon hinnasto). Koneen käyttömaksu lasketaan lentoajasta, eli esim matkalennoilla vain todellisesta matka-ajasta. Koneen käyttökorvaus kattaa myös polttoaineen, laskeutumismaksut yms.

Lentoharrastus on myös sosiaalista toimintaa. Opettajat ja muut kurssilaiset tulevat tutuiksi jo heti aloitettaessa. Muita ilmailijoita ja kerholaisia tavataan lentokentillä, kerhotalolla Malmilla sekä Hyvinkään hallilla. Järjestämme myös säännöllisesti kerhopäiviä, jolloin pääsee jakamaan kokemuksia muiden kanssa (n.s. kuppilatiimaa) sekä lentämään kertauslentoja opettajien kanssa tai harjoituslentoja itsenäisesti.

Toimimme myös hyvässä yhteistyössä muiden Malmilla ja Hyvinkäällä toimivien harrastepohjaisten ilmalukerhojen kanssa. Olemme mukana mm. vuotuisessa leikkimielisessä matkalentokisassa. Voitimme kisan vuonna 2008, 2010 ja 2012.

Jos ilmailunälkä kasvaa

Ilmailu on harrastus, joka helposti vie mennessään. Ultralentämisellä saat erinomaisen käsityksen mitä ilmailu on käytännössä. Se on kustannuksiltaan edullinen tapa harrastaa ilmailua. Ultralupakirjan haltijana voit helposti siirtyä vaikka purje- tai moottoripurjelentokoneisiin pienellä muuntokoulutuksella ja saada uusia ilmailuelämyksiä. UP-lupakirjakouluksesta on myös hyötyä; hankitusta lentokokemuksesta voit saada hyvitystä silloin, jos isommilla moottorikoneilla lentäminen alkaa kiinnostaa. UP-lupakirja mahdollistaa monia polkuja ilmailuharrastuksen laajentamiseksi.

 

MILKin kalusto

MILKin koneet on varustettu lentämistä helpottavin ja turvallisuutta lisäävin varustein. Radioiden lisäksi kaikissa koneissamme on värinäytöllä varustettu GPS-suunnistuslaitteisto, lennonjohdon tutkajärjestelmässä sijainnin ja korkeuden näyttävä transponderi sekä hätätilanteiden varalta rakettimoottorilla toimiva pelastusvarjo, jonka varassa koko kone ja miehistö tulevat tarvittaessa maahan.

USEIN KYSYTTYÄ

Kerhossa kiinnostus matkalentämiseen on kasvanut koko ajan. Kesäisin koneillamme on vierailtu lähes kaikilla Suomen lentokentillä Lappia myöten. Lento vaikkapa Rovaniemelle lento kestää noin neljä tuntia. Koneillamme on käyty Suomen lisäksi Virossa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Saksassa, Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa ja Sveitsissä.

Yksin lentäessä tankki täynnä ultran toiminta-aika on yli viisi tuntia ja lentomatkakin yli 900 km tuulista riipuen. Kahdestaan lennettäessä toimintasäde on luonnollisesti lyhyempi, koska polttoainetta harvoin voi ottaa täyttä tankkia.

Ultrailmailu on yllättävän edullinen harrastus ja sen vuoksi ultrailmailun suosio kasvaa koko ajan.

Lentolupakirjan koulutuskulut ovat noin 4.500 – 5.500 eur kaikkine kuluineen (kurssit, lääkärintarkastus, materiaaleja). MILKin koneilla lennettäessä lentotunti maksaa 85 euroa tunti. Lennon hinta koostuu toteutuneesta lentoajasta lentoonlähdöstä laskeutumiseen ja sisältää polttoaineen, vakuutukset, huollot ja laskeutumismaksut Suomen valvotuille kentille  (paitsi Helsinki-Vantaa) (MILK:in hinnasto tässä).

Vuotuisia pakollisia jäsenmaksuja kertyy noin 100-150 euroa. Tunnin reissuilla kerran kuussakin pitää jo lentotuntumaa mukavasti yllä.

Ei ole. Jo ensimmäisellä lentotunnilla osaa ohjata konetta ilmassa. Laskeutuminen on vaikeampaa ja sitä harjoitellaan kurssilla paljon. Kurssilla tehdään parisen sataa laskua ja muutaman kymmenen laskun jälkeen alkaa jo hahmottaa perusasiat.

Radioliikenne voi aluksi tuntua vaikealta, mutta senkin oppii kurssin aikana. Malmi on Suomen vilkkain pienkenttä ja kun suorittaa kurssin Malmilla, pärjää missä vain.

Kerhon koneissa on nelitahtiset 80 hevosvoiman ilmailukäyttöön tehdyt Rotax-moottorit. Polttoaineeksi käy 98E ja sitä kuluu 12 -15 litraa tunnissa. Matkalentonopeus on 160-200 km tunnissa, joten kulutus litraa / km on pienen henkilöauton luokkaa.

Kaikkeen toimintaan liittyy aina riskejä. Kun noudattaa sääntöjä ja kurssilla opeteltuja toimintatapoja, on ultralentäminen turvallista. Koneet ovat luotettavia ja poikkeustilanteita harjoitellaan kurssin aikana. Tärkeä on säännöllinen lentäminen. Erittäin tärkeää on tuntea omat rajansa ja lentää niiden mukaan.

Tyypillinen lentokoulutusaika on puolesta vuodesta vuoteen. Juuri lupakirjan saaneen lentäjään pitää tyypillisesti lentää vähintään 10 tuntia itse ennen kuin hän voi suorittaa tarkistuslennon matkustajakuljetusoikeutta varten.

Minimivaatimus matkustajan kuljetusoikeuden saamiseksi on 35h lentokokemus, josta vähintään 15h päällikkönä. Lupakirjan saamisen jälkeen seuraava mahtava kokemus onkin kavereiden kyyditseminen taivaalla.

Uudet ultrakevyet lentokoneet maksavat 60t eurosta ylöspäin, mutta käytettyjä hyviä saa jo reilulla 30 tuhannella.

Suomi on lentämisen suhteen vapaa maa ja kiellettyjä alueita on vähän. Rajoituksia aiheuttavat lähinnä puolustusvoimien ampuma-alueet, muutamat meluvaimennusalueet ja pääkaupunkiseudulla silloin tällöin jotkut merkittävät tapahtumat kuten valtiovierailut. Suomessa on paljon ns. valvomatonta ilmatilaa, jossa voi lentää vapaasti muu lentoliikenne huomioiden.

Valvotussakin ilmatilassa voi lentää. Silloin lentämiseen tarvitaan etukäteen laadittu lentosuunnitelma ja lentäminen tapahtuu lennonjohdon antamien ohjeiden mukaisesti. Lennonjohto porrastaa liikennettä isompien lentokenttien lähistöllä ja ylemmässä ilmatilassa. Reittiliikennekentille (esim. Turku ja Tampere) lennetään jo lupakirjakurssin aikana, joten toiminta lennonjohdon kanssa tulee tutuksi jo koululennoilla.

Lupakirjan oikeuksia saa käyttää, kun medikaali on voimassa ja viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset täyttyvät. Jos ajattelet niin, että lennät keskimäärin joka kuukausi vähintään yhden puolen tunnin lennon, lupakirjasi oikeudet pysyvät juuri ja juuri voimassa. Välistä jääneet lentokerrat pitää silloin ottaa kiinni seuraavilla lennoilla. Ilmailumääräykset ovat vähän monimutkaisemmat, mutta noin laskien lupakirja pysyy voimassa. Tietysti enemmän kannattaa lentää, sillä puoli tuntia kuukaudessa on aika vähän taitojen ylläpitämiseksi.