ULTRAILMAILU HARRASTUKSENA

Hauska tapa harrastaa ilmailua

Lentäminen ultrakevyellä lentokoneella on elämys, johon on helppo jäädä koukkuun. Varsinkin kauniina kesäiltana Suomen hienot maisemat ja vesistöt tekevät ilmasta katsottuna lähtemättömän vaikutuksen.

Täysiverinen kevyt lentokone

Nykyaikainen ultrakevyt lentokone on tyypillisesti kaksipaikkainen, nelitahtisella ilmailukäyttöön tehdyllä moottorilla varustettu täysiverinen lentokone.
Ultrakevyt lentokone kuitenkin eroaa varsinaisista yksimoottorisista pienkoneista (esim. Cessna) monessa suhteessa.
Perinteisen (luokka B1) ultrakevytkoneen tärkein ero on painorajoitus: lentoonlähtöpaino on rajoitettu enintään 450 kiloon (472,5 kg, jos koneessa on pelastusvarjo), mikä pitää sisällään koneen itsensä lisäksi mm. lentäjät ja polttoaineen.


Vuonna 2021 tuli käyttöön uusi B2-luokka, jossa suurin sallittu lentoonlähtöpaino on korotettu. Kuormattavuus on selvästi parempi verrattuna B1-luokan koneisiin, jopa parempi kuin kaksipaikkaisella pienkoneella.


Kerhon uusin kone Atec Faeta NG on B2-luokan kone ja sen korkein sallittu lentoonlähtöpaino on 600kg. Faetalla kaksi isoakin lentäjää voi tehdä pitkiä matkalentoja turvallisesti ja mukavasti.

Ultralla lennetään VFR- eli näkölentosääntöjen mukaan päivällä. Yöllä tai pilvessä ultralla ei saa lentää. Aktiiviseenkin harrastuslentämiseen tämä riittää useimmille mainiosti varsinkin, kun kesällä päivät ovat pitkiä ja valoa riittää. Silloin voi lentää vaikka linnunlaulusta pitkälle iltaan.

Ultrakoneiden suoristuskyky on parantunut koko ajan ja lentonopeudet ovat jo isompien moottorikoneiden luokkaa (200km/h).

Vesi- ja suksilentäminen on ultrakoneilla myös mahdollista. Vesilentokoneen hankkiminen onkin monen lentämistä harrastavan mökkiläisen haaveena. Lentäminen ultralla on huomattavasti halvempaa (kurssi, lentokoneet, vuokrahinnat, huoltaminen) kuin tyyppihyväksytyillä lentokoneella ja koneet ovat nykyaikaisia. Mm. huollot voi pääsääntöisesti tehdä itse ja polttoaineeksi käy huoltoasemalta saatava autobensiini.

Kurssilla harrastuksen alkuun

Lentoharrastus aloitetaan lentämällä peruskurssi, jolla opettajan kanssa opitaan hallitsemaan lentokone ja lentämään sääntöjen mukaan. Radioliikenne on määrämuotoista ja sitä harjoitellaan niin maassa kuin koululentojen aikana. Ensimmäinen yksinlento on aina mieleenpainuva kokemus. Kurssin lopussa lennetään opettajan valvonnassa yksin opettajan antamia tehtäviä, joihin kuuluu mm. käynti valvotulla lentokentällä (esim Turussa).

Kurssin päätteeksi lennetään lentokoe tarkastuslentäjän kanssa. Hyväksytysti suoritetun lentokokeen jälkeen pääsee hakemaan lupakirjaa. Tyypillinen kurssin suoritusaika vaihtelee neljästä kuukaudesta vuoteen.

UP-lupakirjan myöntämisen alaikäraja on 17 vuotta – yläikärajaa ei ole. UP-koulutuksen voi aloittaa jo 16-vuotiaana.

UP-lupakirjahaltijan ensiaskeleet

Kokemusta kerätään ensin lentämällä yksin. Uunituoreen UP-lupakirjan haltijan on useimmiten lennettävä noin 10 tuntia yksin ennen kuin kokemusta on riittävästi matkustajan kuljettamista varten. Kun kokemusta on tarpeeksi, matkustajankuljetusoikeus saadaan lentämällä lentokoe tarkastuslentäjän kanssa.

Mielenkiintoista on myös tutustua muihin ilmailijoihin lentämällä kotikentältä muille kentille. Matkan taittaminen on joutuisaa; Nummelasta Turkuun tai Tampereelle lentää noin tunnissa, Jyväskylään noin 1h 30 min. Ultralla on mahdollista käyttää myös pieniä ruohopintaisia lentokenttiä, joille ei painavammilla lentokoneilla ole asiaa. Pitkätkin matkat ovat mahdollisia. Kerhon koneilla lennettiin kesällä Itämeri ympäri sekä käytiin Ivaloa ja Enontekiötä myöten pohjoisessa. Kerhon koneilla on käyty Suomen eri lentopaikkojen lisäksi Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Saksassa, Puolassa ja jopa Sveitsissä.

Antoisa ja edullinen harrastus

Lentämisen kustannus koostuu lupakirjan hankinnan jälkeen lähinnä koneiden käyttömaksuista. Koneen käyttömaksu lasketaan lentoajasta, eli esim. matkalennoilla vain todellisesta matka-ajasta. Koneen käyttökorvaus kattaa myös polttoaineen, laskeutumismaksut yms.

Lentoharrastus on myös sosiaalista toimintaa. Opettajat ja muut kurssilaiset tulevat tutuiksi jo heti aloitettaessa. Muita ilmailijoita ja kerholaisia tavataan lentokentillä sekä Nummelassa kerhotalolla ja hallilla. Järjestämme myös säännöllisesti kerhopäiviä, jolloin pääsee jakamaan kokemuksia muiden kanssa (n.s. kuppilatiimaa) sekä lentämään kertauslentoja opettajien kanssa tai harjoituslentoja itsenäisesti.

Ultrailmailuharrastusta voi laajentaa monilla eri tavoin. SIL järjestää mm. leikkimielisiä matkalentokisoja, jossa tavoitteena on vierailla mahdollisimman monella eri kentällä kauden aikana. Omaa lentotaitoaan voi kehittää ja testata esimerkiksi maaliinlaskukisoissa tai Air Navigation Race eli ANR-kilpailussa, jossa yritetään pysyä ennalta määrätyn, mutkittelevan väylän sisällä suunnistamalla kartalla, kompassilla ja sekuntikellolla. MILK on näissä kaikissa aktiivisesti mukana.

Jos ilmailunälkä kasvaa

Ilmailu on harrastus, joka helposti vie mennessään. Ultralentämisellä saat erinomaisen käsityksen mitä ilmailu on käytännössä. Se on kustannuksiltaan edullinen tapa harrastaa ilmailua. Ultralupakirjan haltijana voit helposti siirtyä vaikka purje- tai moottoripurjelentokoneisiin pienellä muuntokoulutuksella ja saada uusia ilmailuelämyksiä. UP-lupakirjakouluksesta on myös hyötyä; hankitusta lentokokemuksesta voit saada hyvitystä silloin, jos isommilla moottorikoneilla lentäminen alkaa kiinnostaa. UP-lupakirja mahdollistaa monia polkuja ilmailuharrastuksen laajentamiseksi.

 

MILKin kalusto

MILKin koneet on varustettu lentämistä helpottavin ja turvallisuutta lisäävin varustein. Radioiden lisäksi kaikissa koneissamme on värinäytöllä varustettu GPS-suunnistuslaitteisto, lennonjohdon tutkajärjestelmässä sijainnin ja korkeuden näyttävä transponderi sekä hätätilanteiden varalta rakettimoottorilla toimiva pelastusvarjo, jonka varassa koko kone ja miehistö tulevat tarvittaessa maahan.