USEIN KYSYTTYÄ

Kerhossa kiinnostus matkalentämiseen on kasvanut koko ajan. Kesäisin koneillamme on vierailtu lähes kaikilla Suomen lentokentillä Lappia myöten. Lento vaikkapa Rovaniemelle lento kestää noin neljä tuntia. Koneillamme on käyty Suomen lisäksi Virossa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Saksassa, Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa ja Sveitsissä.

Yksin lentäessä tankki täynnä ultran toiminta-aika on yli viisi tuntia ja lentomatkakin yli 900 km tuulista riipuen. Kahdestaan lennettäessä toimintasäde on luonnollisesti lyhyempi, koska polttoainetta harvoin voi ottaa täyttä tankkia.

Ultrailmailu on yllättävän edullinen harrastus ja sen vuoksi ultrailmailun suosio kasvaa koko ajan.

Lentolupakirjan koulutuskulut ovat noin 4.500 – 5.500 eur kaikkine kuluineen (kurssit, lääkärintarkastus, materiaaleja). MILKin koneilla lennettäessä lentotunti maksaa 85 euroa tunti. Lennon hinta koostuu toteutuneesta lentoajasta lentoonlähdöstä laskeutumiseen ja sisältää polttoaineen, vakuutukset, huollot ja laskeutumismaksut Suomen valvotuille kentille  (paitsi Helsinki-Vantaa) (MILK:in hinnasto tässä).

Vuotuisia pakollisia jäsenmaksuja kertyy noin 100-150 euroa. Tunnin reissuilla kerran kuussakin pitää jo lentotuntumaa mukavasti yllä.

Ei ole. Jo ensimmäisellä lentotunnilla osaa ohjata konetta ilmassa. Laskeutuminen on vaikeampaa ja sitä harjoitellaan kurssilla paljon. Kurssilla tehdään parisen sataa laskua ja muutaman kymmenen laskun jälkeen alkaa jo hahmottaa perusasiat.

Radioliikenne voi aluksi tuntua vaikealta, mutta senkin oppii kurssin aikana. Malmi on Suomen vilkkain pienkenttä ja kun suorittaa kurssin Malmilla, pärjää missä vain.

Kerhon koneissa on nelitahtiset 80 hevosvoiman ilmailukäyttöön tehdyt Rotax-moottorit. Polttoaineeksi käy 98E ja sitä kuluu 12 -15 litraa tunnissa. Matkalentonopeus on 160-200 km tunnissa, joten kulutus litraa / km on pienen henkilöauton luokkaa.

Kaikkeen toimintaan liittyy aina riskejä. Kun noudattaa sääntöjä ja kurssilla opeteltuja toimintatapoja, on ultralentäminen turvallista. Koneet ovat luotettavia ja poikkeustilanteita harjoitellaan kurssin aikana. Tärkeä on säännöllinen lentäminen. Erittäin tärkeää on tuntea omat rajansa ja lentää niiden mukaan.

Tyypillinen lentokoulutusaika on puolesta vuodesta vuoteen. Juuri lupakirjan saaneen lentäjään pitää tyypillisesti lentää vähintään 10 tuntia itse ennen kuin hän voi suorittaa tarkistuslennon matkustajakuljetusoikeutta varten.

Minimivaatimus matkustajan kuljetusoikeuden saamiseksi on 35h lentokokemus, josta vähintään 15h päällikkönä. Lupakirjan saamisen jälkeen seuraava mahtava kokemus onkin kavereiden kyyditseminen taivaalla.

Uudet ultrakevyet lentokoneet maksavat 60t eurosta ylöspäin, mutta käytettyjä hyviä saa jo reilulla 30 tuhannella.

Suomi on lentämisen suhteen vapaa maa ja kiellettyjä alueita on vähän. Rajoituksia aiheuttavat lähinnä puolustusvoimien ampuma-alueet, muutamat meluvaimennusalueet ja pääkaupunkiseudulla silloin tällöin jotkut merkittävät tapahtumat kuten valtiovierailut. Suomessa on paljon ns. valvomatonta ilmatilaa, jossa voi lentää vapaasti muu lentoliikenne huomioiden.

Valvotussakin ilmatilassa voi lentää. Silloin lentämiseen tarvitaan etukäteen laadittu lentosuunnitelma ja lentäminen tapahtuu lennonjohdon antamien ohjeiden mukaisesti. Lennonjohto porrastaa liikennettä isompien lentokenttien lähistöllä ja ylemmässä ilmatilassa. Reittiliikennekentille (esim. Turku ja Tampere) lennetään jo lupakirjakurssin aikana, joten toiminta lennonjohdon kanssa tulee tutuksi jo koululennoilla.

Lupakirjan oikeuksia saa käyttää, kun medikaali on voimassa ja viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset täyttyvät. Jos ajattelet niin, että lennät keskimäärin joka kuukausi vähintään yhden puolen tunnin lennon, lupakirjasi oikeudet pysyvät juuri ja juuri voimassa. Välistä jääneet lentokerrat pitää ottaa kiinni seuraavilla lennoilla. Ilmailumääräykset ovat vähän monimutkaisemmat, mutta noin laskien lupakirja pysyy voimassa. Tietysti enemmän kannattaa lentää, sillä puoli tuntia kuukaudessa on aika vähän taitojen ylläpitämiseksi.