KERHON HISTORIAA

1980-luvulla Mäntsälän seudulla asui ilmailusta, lentämisestä ja koneiden rakentamisesta kiinnostuneita miehiä. Yhteinen harrastus keräsi porukan milloin sopivan pellon reunaan, milloin järvelle tai lumille testaamaan ja esittelemään aikaansaannoksiaan. Vuonna 1989 päädyttiin perustamaan yhdistys, jonka avulla olisi helpompi hoitaa virallisia asioita, kuten koulutusta. Perustava kokous pidettiin 8.2.1989. Kerhon kotipaikaksi tuli Mäntsälä.

Alkuvuosina innostusta riitti, vaikka rahat olivat monta kertaa vähissä. Koulutuslupa haettiin heti ja aloitettiin kahden opettajan voimin 15 oppilaan kurssi. Kalustona olivat jäsenten omat koneet. Lähes vuosittain järjestettiin monipuolisia ilmailutapahtumia; Ohkolassa pellolla, Sääkskylässä Salmen pellolla, Hermanonkimaalla. Mäntsälän kentällä oli jopa Hawk-näytös 90-luvun alussa.

Alkuvuosien talkoohenki tuotti tulosta ja kerätyillä varoilla hankittiin ensimmäinen kerhon oma kone, Ikarus Fox II.

Lentomäärät eivät aluksi olleet kovin suuria. Konerikkoja ja laskuhaavereitakin sattui miltei vuosittain. Kerhotyönä tehdyt korjaukset olivat hitaita.

Jäsenmäärä oli ensimmäisenä vuonna 30. Se kohosi siitä vuosittain reiluun 150:een, kunnes lamavuodet 90-luvulla hyydyttivät myös kerho- ja lentotoimintaa. Samalla jäsenmäärä putosi 50:een.

2000-luvulle siirryttäessä talous oli tiukalla ja käytössä vain yksi lentokuntoinen kone, Fox. Vuonna 2000 kerholle hankittiin ensimmäinen oma 4-tahti ultra, Ikarus C42. Kone rahoitettiin jäseniltä lainatulla rahalla.

Toiminta aktivoitui. Jäsenmäärä alkoi hitaasti nousta. Kursseille tuli entistä enemmän osallistujia.

Kalusto käsitti pitkään kaksi Ikarusta, joista toinen oli Malmilla ja toinen Hyvinkäällä. Tämän lisäksi kolmas lähinnä matkakoneena toiminut kone (Dynamic) oli pääosin talvet Hyvinkäällä ja muutaman kesän Malmilla ulkosäilytyksessä.

Valitettavasti kerhon uusi Ikarus rikkoontui täysin ensimmäisenä keväänä vesikoneen nousukelkan eksyttyä sivuun kiitotieltä ja osuttua kentän laidalla pysäköitynä olleeseen Ikarukseemme. Hyvin nopeasti saatiin ostettua Saksasta tehtaan esittelykoneena toiminut Ikarus.

Hyvinkäälle hankittiin hallin viereen kerhokämpäksi talvilämmin kontti. Sinne myös vedettiin sähköt. Kaluston määrä ja lentotunnit kasvoivat ja koulutustoiminta oli vilkasta. Kerhon lentävistä jäsenistä suuri osa asui pääkaupunkiseudulla ja toiminta Malmilla kehittyi ripeästi. Kerholle hankittiin hallipaikka Malmilta vuonna 2002.

Toiminnan painopisteen siirtyessä selkeästi Malmille muutettiin kerhon kotipaikaksi Helsinki vuonna 2005. Kerhon jäsenmäärä ja vuosittaiset lentotunnit lisääntyivät reippaasti. Saimme jopa Kotkanpoika-patsaan osoituksena aktiivista kerhotoiminnasta vuonna 2004.

Loppukesällä 2007 valmistui kerhotalomme Malmille talkootöinä ja kerholaisten merkittävällä taloudellisella tuella.

Tammikuussa 2008 kerho otti ensimmäisen ATEC 122 Zephyrin koulutuskäyttöön. Joulukuussa 2008 hankittiin toinen samantyyppinen kone.